Margarita Stajnko
Rogelj je bila defektologinja- logopedinja in surdopedagoginja, ustanoviteljica
Centra za sluh in govor Maribor, začetnica logopedske obravnave bolnikov na
Oddelku za nevrokirurgijo (takratne) Splošne
bolnišnice Maribor, učiteljica in mentorica številnim mlajšim kolegom, velika
humanistka ter terapevtka mnogih otrok in odraslih, ki zaradi različnih vzrokov
niso slišali ali govorili.
Rodila se je 8. junija 1921 slovenskim staršem v Beogradu.
Njena starša, mati Alojzija (roj. Magdič) in oče Matej Stajnko, sta po I. svet.
vojni prišla v Beograd, kjer je oče kot vojaški veterinarski pomočnik
nadaljeval šolanje na Vojni veterinarski šoli ter delal v kraljevih hlevih na
Topčideru.
Margarita – Jetica, je
kasneje obiskovala učiteljišče v Mariboru in vstopila v skupnost šolskih sester
sv. Frančiška Kristusa kralja v Mariboru (kandidatura – september 1936, o
večnih zaobljubah ni podatka) ter prevzela redovno ime Mirjam. V Mariboru, pri
šolskih sestrah, je končala učiteljišče
leta 1940 /41. Ob začetku II. svetovne vojne, so nemški okupatorji redovnice izgnali in razselili. Tako je vojno preživela
v Bosni kot šolska sestra - učiteljica.
Po vojni je prišla v Slovenijo zelo bolna. Živela je pri
sorodnikih, ki so skrbeli za njo. Nekatere sestre, ki so bile v državnih službah ali iz drugih
razlogov niso mogle priti v skupnost, pa so z dovoljenjem predstojnic živele
posamezno in se občasno pridružile bližnji skupnosti. Tako s. Mirjam leta 1948 prišla v Ljubljano
in živela zunaj redovne skupnosti z redovnico s. Benigno (Zinko) Snoj,
učiteljico v takratni Gluhonemnici (zdaj Zavod za gluhe in naglušne
Ljubljana). V tem času je opravljala različna dela: pol leta je bila administratorka
v bolnišnici na Jesenicah, potem je 2 leti referentka za pokojnine pri
pokojninskem in socialnem zavarovanju, dve leti je delala na ljubljanskem mikrobiološkem
inštitutu, potem je postala učiteljica in vzgojiteljica v Gluhonemnici (1955).
Ob delu v Gluhonemnici je spoznala težave gluhih, spoznala
je težave s katerimi so se srečevali pri pouku in v vsakdanjem življenju. Ta
izkušnja je pomembno zaznamovala njeno življenjsko pot.
Ob delu je dokončala študij surdopedagogike (1961) in
logopedije (1962) na Višji pedagoški šoli v Ljubljani.
Ob vsem tem je igrala violino, pa tudi klavir. Zelo lepo je pela,
tako kot vsi iz njene družine, tako da je nekaj časa sodelovala v zboru
Slovenske filharmonije. Seveda je pela tudi v cerkvenem zboru. Nikoli ni skrivala
svoje globoke in praktične religioznosti. Ukvarjala se je s slikanjem in po
njenem pripovedovanju, ji je to pomagalo
v času velike stiske po vojni, saj je slike uspešno prodajala in si tako
lajšala finančne težave. Rada je hodila v planine in igrala tarok. Imela je izreden
talent za jezike, aktivno je govorila nemško (ampak nemščine nikoli ni
uporabljala, saj je imela, zaradi vojne, odpor do vsega nemškega), francosko, srbsko,
hrvaško, bosansko, kasneje se za potrebe dela nauči še italijansko.
Leta 1961 je izstopila iz Kongregacije šolskih sester .
Leta 1962 je bila
poslana oz. premeščena v Maribor
s ciljem, da organizira surdopedagoško in logopedsko službo za potrebe
mariborskega področja.
»Na večkratne prošnje in urgence
Okraja Maribor je inšpektor za posebno šolstvo SR Slovenije tov. Marjan Pavčič
poslal v Maribor tov. Margarito Stajnko Rogelj kot surdopedagoginjo in
logopedinjo, da bi tu organizirala službo za rehabilitacijo sluha in govora.
Ugotavlja se namreč, da je prav iz teh krajev dotok gluhih v ljubljanski
oziroma portoroški zavod največji, razen tega je pa vedno ostajalo precej gluhih še doma. Za naglušne
tudi nihče ni skrbel. Že leta 1961 so pri Posebni osnovni šoli odprli oddelek
za slušno prizadete, vendar oddelek ni zaživel, ker ni imel dobrih pogojev za
to.« (KRONIKA OSNOVNE ŠOLE ZA SLUŠNO PRIZADETE PRI CKSG MARIBOR, 1962, str. 1)
Kod pogoj za prevzem te službe, je postavila zahtevo, da se v
Mariboru usposabljanje gluhih oseb
izvaja po verbotonalni metodi dr. Petra Guberine. Tako je med prvimi v
Jugoslaviji prevzela metodo zagrebške šole.
Osnovna ideja te metode je razvijanje ostankov sluha pri gluhih in
naglušnih osebah ter razvijanje govora s pomočjo poslušanja.
Poročila se je z Ivanom Rogljem, gozdarskim tehnikom, bivšim
učencem Zavoda za gluho mladino. 1963 sta dobila hčerko Miriam, kasneje pa še
dva vnuka Tima in Nejca.
Nadaljevala je študij defektologije na takratni Visoki defektološki
šoli v Zagrebu.
Tako se leta 1962, s prihodom v Maribor in z ustanavljanjem
Centra za korekcijo sluha in govora, začne novo in pomembno poglavje v
življenju Margarite Stajnko Rogelj, ki je trajalo do njene smrti , 20. aprila
2002. Njeno privatno življenje je bilo podrejeno zahtevam poklicnega življenja ter
ustanove, ki jo je vodila.
Na začetku je
Center deloval, kot zdravstvena ambulantna dejavnost, pod okriljem
Zdravstvenega doma Maribor (zdaj
Zdravstveni dom dr Adolfa Drolca Maribor), kasneje je nastala potreba tudi po vzgojno izobraževalni dejavnosti.
V mariborskem Centru je zastavila in razvijala drugačen pristop k obravnavi gluhih. Tako so v Centru, poleg verbotonalne metode, za
svoje učence iz oddaljenih krajev, namesto domske oskrbe, organizirali namestitev v rejniške družine
ter s tem omogočali otrokom bivanje v slišečem in govorečem okolju. Prav tako so
organiziral občasno ali delno vključevanje otrok v večinske vrtce ali šole ter
tako, od samega začetka, izvajali integracijo.
Končni cilj
obravnave je bila uspešna in kvalitetna
integracija gluhih v slišeče okolje, tako da je veliko otrok, po končani
osnovni šoli, nadaljevalo šolanje v rednih srednjih ali poklicnih šolah.
Tako zastavljeno
delo je bilo rezultat prepričanja
Margarite Stajnko Rogelj, ki je z znanjem, izkušnjami in intuicijo,
spoznala, da gluhi lahko poslušajo in govorno komunicirajo. Zbrala je ekipo
strokovnjakov, entuziastov, ki so skupaj z njo izvajali korekcijo sluha in
govora.
Bila je pogumna in odločna vizionarka in se ni bala
nasprotovanj ne na političnem ne na strokovnem področju. Če je bila prepričana
o pravilnosti svoje zamisli, se je zanjo borila ne glede na ceno.
Poleg osnovne dejavnosti je v Centru ustanovila še šolo za tuje jezike, ki je delala po
globalno-strukturalni avdio-vizualni metodi Centra
SUVAG .
Spremljala je novosti in imela odličen čut za kakovostna in
uporabna spoznanja, ki jih je oplemenitila še s svojimi izkušnjami. Tako je
prevzela Metodo zavestne sinteze razvoja
dr Cvetka Brajovića iz Beograda, ki je bila uporabna v logopediji, predvsem pri
odpravljanju jecljanja ter pri otrocih z več motnjami.
Ves čas je intenzivno delala v oddelkih, individualno z
učenci ter v logopedskih ambulantah.
Kasneje, v 70tih letih prejšnjega stoletja, je v sodelovanju
z dr Matejem Lipovškom, prvim nevrokirurgom v takratni Splošni
bolnišnici Maribor (zdaj UKC Maribor), organizirala logopedsko obravnavo
pacientov, ki so se zdravili zaradi možganskih poškodb oz. bolezni.
Do sodelavcev je bila zahtevna in je na prvo mesto
postavljala delo oz. ljudi, ki so prišli v ustanovo po pomoč. Bila je velik,
skoraj fanatičen, optimist. Verjela je v človeka in njegove sposobnosti, zato
zanjo ni bilo nič nemogoče. Že najmanjši napredek ji je pomenil spodbudo k še
boljšim rezultatom. Pacienti so jo imeli zelo radi, saj jim je nesebično
pomagala, jih bodrila in se skupaj z njimi veselila napredka. Ni verjela v
neuspeh. Vedno je našla pravo besedo v pravem trenutku. Ljudje so od nje
odhajali pomirjeni in zadovoljni. Bila je priljubljena in cenjena, istočasno pa
osovražena in deležna kritik strokovnih in privatnih nasprotnikov.
Ko se je upokojila, je bila še vedno polna moči in volje do
dela. Mogoče je upokojitev prišla prezgodaj, vendar je v tistem času bila
nekako politično zaželena. »Stajnkova«, kot smo jo klicali, pa ni prenehala z
delom – postala je še bolj ustvarjalna. Predavala je, pisala referate za
različna strokovna srečanja, pomagala pedagoškim delavcem in katehetom z
nasveti. Veliko pomoči potrebnih otrok in odraslih je prihajalo k njej po
nasvet in dobro besedo.
Nihče ni prerok v svoji deželi, zato je bila bolj zaposlena
in iskana v Centru SUVAG (zdaj Poliklinika SUVAG) v Zagrebu, kot v
Mariboru. Pomagala je pri izobraževanju novih strokovnjakov ter pri delu z osebami
s težjimi motnjami na področju sluha in govora. Zato so jo pošiljali tudi v
druge SUVAG centre po svetu
(Japonska, Francija, Španija, Portugalska, Italija) – prav v Italijo je hodila zelo pogosto. Tam je
kljub visoki starosti in razvijajoči se bolezni, intenzivno delala. Zelo jo je
skrbelo, kako bo z »njenimi otroki«, ko ne bo več mogla delati.
Bolezni se je dolgo in pogumno upirala. Verjela je, da jo
lahko premaga. Telo je že odpovedovalo, duh pa je bil močan. Še iz bolniške
postelje je poslala kakšen nasvet ali strokovno mnenje. Ko pa je bilo njeno
razgibano, ustvarjalno in polno življenje dopolnjeno, je v naročju hčerke
zapustila ta, njej ne vedno, naklonjen svet.
Margarita Stajnko Rogelj nam je
lahko všeč ali pa ne, vendar je s svojim delom dokazala da: „gluhi lahko slišijo in nemi govorijo“ ter
da se iz skromnih začetkov lahko razvije nekaj velikega in pomembnega, če le
obstaja močna volja, znanje in jasen cilj.
Tisti, ki smo jo poznali in ji bili blizu, smo lahko
hvaležni za to bogato izkušnjo. Ni bilo vedno lahko biti blizu tako izjemne
osebe, bilo pa je zanimivo, poučno in polno izzivov.
Bila je optimisticna zenska,nam gluhim v veliko,veliko pomoc,vedela je da zmoremo,in mnogi zmogli smo,kot omenjeno res je bila pravikna odlocitev za nas dane v rejnistvo zaradi oddaljenosti..ja,bila je nas vzor.HVALA
OdgovoriIzbrišiHvala za vse,kar je postorila za nas gluhe in naglušne v tistem času,iz srca sem ji hvaležna,z njeno pomočjo sem uspela z sluhom in govorom,kakor tudi mnogim,z veliko začetnico HVALA
OdgovoriIzbrišiHvala za vse,kar je postorila za nas gluhe in naglušne v tistem času,iz srca sem ji hvaležna,z njeno pomočjo sem uspela z sluhom in govorom,kakor tudi mnogim,z veliko začetnico HVALA
OdgovoriIzbriši