Vidim, da bi radi uvedli nacionalno preverjanje znanja
(NPZ) v tretji razred osnovne šole. Baje
je to potrebno, ker je v Sloveniji bralna pismenost na zelo nizkem nivoju.
In tako malo razmišljam, kaj je to osnovna šola in kaj je
njen cilj. Po mojem mnenju je osnovna šola namenjena VSEM otrokom od 6.
do 15. leta. V tem času naj bi VSI
otroci te starosti pridobili in usvojili OSNOVNA znanja, ki bi jim kasneje
omogočala poglabljanje in širjenje osnovnih spoznanj ter usvajanje novih,
specifičnih in specialnih znanj. To pomeni, da bi kurikul ter metode dela v osnovni šoli morali omogočiti uspešno
usvajanje znanja vsem otrokom,
vključenim v ustrezen program. Količina in
vsebina znanj, ki bi ga naj otroci določene starostne skupine usvojili, bi morala biti prilagojena povprečnim
sposobnostim procesiranja informacij določene skupine. Zelo preprosto. Izognili
bi se stresom, psihosomatskim težavam
osnovnošolcev, strahovom, agresiji, pritiskom staršev na otroke in učitelje.
Včasih pa imam občutek, ko začnem razmišljati o šolskem
sistemu, da želimo ustvariti že v
osnovni šoli visoko akademsko izobražene ljudi. Ob tem pozabljamo, da
otroci, razen zelo redkih izjem, pač
niso vsi genialni, večina je običajnih, povprečnih in s tem ni nič narobe! Tudi
učenje pri vseh ne poteka enako, nekdo potrebuje več časa in energije, nekdo
manj. Razen tega ima vsaka razvojna
stopnja svoje značilnosti, ki vplivajo na procese usvajanja in skladiščenja
znanj. Pozabljamo tudi to, da otroci potrebujejo močno trdno osnovo, na kateri bodo
kasneje samostojno gradili in pridobivali nova spoznanja.
Če jim na začetku dajemo preveč informacij in to prehitro,
brez možnosti resničnega in trajnega
usvajanja znanja, smo naredili veliko škodo. Otroci se učijo hitro, pod
stresom, za oceno in ocenjevanje, potem to tudi hitro pozabijo, saj se morajo
učiti za novo oceno. Njihovo znanje je »instant«, potrošniško: vzemi (hitro si zapomni) – uporabi
(za oceno) – zavrzi (hitro pozabi) - pojdi po novo!
Bojim se, da se bo zaradi takšnih in podobnih trendov v
izobraževanju ter v družbi nasploh začelo znanje izgubljati in izginjati.
Škoda! Mogoče je to cilj?
In potem se čudimo, da niso pismeni!
Ne morejo biti, saj jih nismo opismenili!
Ko smo začeli v prvi razred vpisovati šestletnike, smo se
pogovarjali o tem, da bo ta prvi razred podoben nekdanji »mali šoli«. To bi naj
bila nekako priprava na šolo, izvajala
bi se priprava na opismenjevanje, priprava na usvajanje osnovnih matematičnih pojmov in podobno. Zdaj
pa se dogaja, da učiteljice kar tekmujejo, katera bo imela več »uspešnih«
otrok, ki že berejo in pišejo in bo tako tudi ona uspešna. In tako včasih že v
prvem razredu spoznajo obe tiskani abecedi, berejo, pišejo, na koncu pa so
»bralno nepismeni«.
Ne vem, ali se zavedamo, kako kompleksna in zahtevna procesa sta pisanje in branje. Da bi naši možgani lahko
uspešno izvedli te operacije oz.
uskladili delovanje vseh delov telesa, ki so potrebni za to, moramo imeti
razvite določene sposobnosti, prav tako ne sme biti nobene okvare ali ovire. Če
pa je, jo je potrebno prepoznati in na ustrezen način obvladati ali
kompenzirati.
Učenje branja in pisanja se začne že v maternici, ko fetus
okoli 26. tedna začne poslušati. Sprejema zvoke, sprejema materin jezik. Ko se
rodi, posluša jezik okolice, posluša mamo, ki mu poje, pripoveduje, se igra z
njim. Skladno s položajem svojega telesa in s svojimi gibalnimi sposobnostmi,
proizvaja glasove in počasi začne glasovno-govorno komunikacijo. Ves čas
posluša, sprejema ritem in intonacijo domačega jezikovnega sistema, sprejema
glasove svojega jezika, začne razumevati jezikovna sporočila. Vsa ljudstva
imajo svoje, tipične otroške pesmice, izštevanke, govorno gibalne igre, ki
spodbujajo razvoj jezika. Tako otroci razvijajo sposobnost poslušanja in
sposobnost slušnega procesiranja istočasno pa sposobnost govorne produkcije. Če
otrok ni deležen tovrstnih spontanih stimulacij ali pa je pri tem oviran zaradi
organskih okvar, lahko pride do težav pri razvijanju jezikovnih sposobnosti ter
kasneje do težav pri učenju pisanja in branja.
Torej, ko bo dobro razvito poslušanje in ko bo posledično
otrok razvil uspešno govorno jezikovno komunikacijo, takrat se bo lahko začel
učiti pisati in brati. Sonja Pečjak v svoji odlični knjigi Z igro razvijamo komunikacijske
sposobnosti učencev lepo opiše vse potrebne postopke. Prav tako Nada Hernja v »Objemu
zvoka« opiše vaje za razvijanje fonološkega zavedanja.
Tudi sama sem že pred časom v reviji v Cogito v zvezi s
pripravo na opismenjevanje pisala, da ne smemo pozabiti na otrokove gibalne
sposobnosti, na sposobnost obvladovanja prostora ter telesa v prostoru.
O vsem tem govorijo
sodobne metode opismenjevanja.
Problem nastopi pri izvedbi!
Kot da bi sodobna didaktika in metodika pozabili na čas, ki je potreben ter na obseg
snovi!
Saj poznamo tisto – »Brez muje se še čevelj ne obuje!« Kot
da bi učiteljice pozabile, da otroci še ne znajo pisati in da morajo veliko
vaditi in ponavljati. Otroci morajo glas dobro slišati, ga izgovoriti,
izgovorjenega povezati s črko, črko si vizualno predstavljati in biti motorično spretni, jo potem lahko pravilno zapišejo. Ves postopek je dolgotrajen in zahteva utrjevanje – četudi se
to zdi »dolgočasno«. Vsak glas in vsaka črka zahtevata svoj čas. Nedopustno je obravnavanje
več črk hkrati. Delati je potrebno
počasi in sistematično. Če parafraziram dr. V. V. Godino, otroci niso v šoli
zato, da bi se zabavali. Resno delo, kar
pisanje je, zahteva velik napor! Pravijo, da je potrebno vsako novo spoznanje
oz. veščino »prespati« (waldorfska
pedagogika). Zato je potrebno vaje ponavljati … Vsi vemo, da otroci zelo radi
poslušajo vedno ene in iste zgodbe in pesmi. Ja, njim je naravno dana ta
potreba po ponavljanju, saj se na ta način po naravni poti, spontano nekaj resnično naučijo. Zato tudi v šoli morajo ponavljati in
utrjevati. Mi odrasli imamo problem s tem, nam postane dolgočasno!
Kot sem že napisala v svojem priročniku, bomo tako počasi
otroka pripeljali do tega, »da bo sposoben slišano oz. izgovorjeno jezikovno komponento,
ki se je v trenutku, ko je bila izgovorjena, izgubila v prostoru in času,
napisati in jo tako prostorsko omejiti ter jo narediti trajno.«
Branje pa je obraten proces. Pri branju je potrebno videno
strukturo spremeniti v govorno, jo slišati in potem razumeti. Če so bili vsi
predhodni postopki izvedeni pravilno, po zakonitostih razvoja potrebnih sposobnosti,
potem ob vztrajni vaji ne bi smelo priti do težav s tehniko branja.
Potrebno pa je poudariti, da dobra tehnika branja še ne
pomeni razumevanja, je pa osnova za razumevanje. Otrok bo razumel besedilo, ki
bo ustrezalo njegovi starostni oz. razvojni stopnji. Mogoče se ravno v tej fazi pozablja na
dejanske povprečne sposobnosti in zmožnosti otrok. Mogoče se preveč pričakuje
od 7–8 let starega otroka!
Ponovno poudarjam, osnovnošolski pouk mora biti naravnan na
povprečje, na otroke, katerih razvoj poteka običajno! Tako bomo dosegli, da bo
večina otrok ustrezno usposobljena in izobražena. Učitelj mora imeti sposobnost
vživljanja v otroka in v njegove zmožnosti. Povprečnega otroka mora znati učiti in naučiti. V osnovni šoli otrok
ne bi smel potrebovati dodatnih inštrukcij! Prav tako učitelj mora biti suveren na svojem področju in mora
strokovno presoditi, kaj otroci resnično
potrebujejo, kaj pa je v učnem načrtu odveč!
Otrok se bo potem, ko bo imel trdno osnovo, lažje učinkovito
samostojno učil in samostojno pridobival in iskal nova spoznanja.
Seveda je v šoli določeno število otrok, ki tako ali drugače
odstopajo od povprečja. Tem otrokom se lahko del učnega procesa prilagodi glede
na njihove potrebe in sposobnosti.
Mislim, da je še najbolj poskrbljeno za otroke s posebnimi
potrebami, saj imajo možnost
vključevanja v prilagojen izobraževalni
program ali pa imajo dodatno strokovno pomoč.
Resnično pa me skrbi za običajne povprečne otroke!
Osnovna šola je postala poligon, kjer nekaj staršev dela namesto otrok (ker to zmore in zna in želi) in tistih otrok, ki so sami. V drugi skupini jih je veliko, šolski programi so prenatrpani, včasih se bojim v osmem in devetem razredu koga poklicati, naj prebere kakšen zgodovinski vir. To pomeni, da imaš prav. Mi odrasli pa smo skregani z zdravo pametjo.
OdgovoriIzbrišiŽal mi je, da nismo dovolj glasni, da bi nas slišali!
Izbriši